Zawór EGR to nieodłączny element każdego samochodu. Powstał, aby ograniczyć przedostawanie się szkodliwych związków chemicznych do powietrza. Mimo że jest to rozwiązanie proekologiczne, ma ono niemałą liczbę przeciwników. Coraz więcej kierowców rozważa zaślepienie EGR w swoim pojeździe. Jaki jest tego cel? Czy warto się na to decydować? Dowiedz się z nami!

Co to jest zawór EGR?

Zawór recyrkulacji spalin, inaczej EGR, to rozwiązanie stosowane we wszystkich pojazdach z tłokowym silnikiem spalinowym. Jego wynalezienie było spowodowane coraz większym zanieczyszczeniem powietrza produktami ubocznymi spalania benzyny przez samochody. Zawór EGR umożliwia powrót części spalin do silnika. Gaz nie bierze udziału w dalszym etapie spalania, ale wypełnia przestrzeń, uniemożliwiając przedostanie się większej ilości tlenu. Skutkiem jest znaczne ograniczenie powstawania tlenków azotu, które przedostają się do atmosfery i przyczyniają do tworzenia groźnego dla zdrowia smogu.

Skąd pomysł na zaślepienie EGR?

Zawór EGR w wyniku ciągłej eksploatacji może przyczyniać się do widocznego pogorszenia komfortu jazdy. Główną przyczyną jest odkładanie się w kolektorze zanieczyszczeń z procesu spalania paliwa. Kiedy zawór jest zatkany, z rury wydechowej wydobywają się ciemne spaliny oraz wydajność pojazdu jest widocznie mniejsza. Problemy z EGR mogą powodować charakterystyczne szarpanie samochodu podczas jazdy oraz trudności z kontrolowaniem pedału gazu.

Zaślepienie EGR pozwala na wykorzystanie maksymalnej mocy silnika, która przez zawór jest ograniczona. Kierowcy decydują się najczęściej na to rozwiązanie, aby uniknąć konieczności częstej wymiany elementu. Według wytycznych, zawór recyrkulacji spalin powinien być wymieniany co 50 tys. naliczonych na liczniku kilometrów. Istnieje możliwość wyczyszczenia elementu, jednak to i tak nie uchroni nas przed koniecznością nabycia nowego po pokonaniu wspomnianego okresu. Wymiana zużytego zaworu na nowy to koszt ok. 2 tys. złotych, co dla kierowców, którzy większość czasu spędzają w samochodzie, nie jest małą sumą. Zaślepienie EGR to cena rzędu kilkuset złotych z gwarancją niezawodności na parę lat, co niewątpliwie jest kuszącą propozycją.

Zaślepienie EGR – skutki uboczne

Tak jak było wspomniane, zawór recyrkulacji spalin to rozwiązanie na rzecz ekologii. Zaślepienie EGR powoduje, że nasz samochód w wyniku spalania paliwa wytwarza kilkukrotnie więcej cząsteczek tlenków azotu, które następnie mieszają się z powietrzem. Producenci pojazdów są świadomi podejmowanych prób zablokowania EGR. Większość współczesnych samochodów posiada kontrolki na desce rozdzielczej, które informują nas o nieprawidłowościach związanych z produkcją spalin. To błąd, którego nie da się łatwo wykasować, a przez który silnik w pojeździe może z czasem zacząć szwankować.

Zaślepienie zaworu EGR jest uznawane za poważne wykroczenie. Jeśli podczas rutynowej kontroli na drodze funkcjonariusz zauważy wprowadzone zmiany, czeka nas mandat w wysokości 5 tys. złotych. Jeszcze kilka lat temu kwota ta była dziesięciokrotnie niższa, jednak przez liczne działania społeczeństwa i organizacji rządowych na rzecz ekologii postanowiono surowiej karać nieuczciwych kierowców.

Podsumowując, czy warto?

Naszym zdaniem – nie. Dla przeciętnego kierowcy zmiana wydajności silnika przy prawidłowo działającym EGR a przy zaślepionym jest praktycznie niezauważalna. Nie jest to rozwiązanie, które znacząco wpływa na jakość i komfort jazdy samochodem. Zaślepienie zaworu ERG na pierwszy rzut oka jest faktycznie bardziej ekonomiczne, jednak przy wysokości mandatu wymiana elementu na nowy wciąż jest bardziej opłacalna.

Części do samochodów od sprawdzonych i doświadczonych producentów znajdziesz na nocar.pl. Na blogu Nocar.pl przeczytasz również wiele ciekawostek dotyczących światka motoryzacyjnego.

Źródło zdjęć: Canva Pro

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj